Belangrijk ommetje voor de buurt naar dierenweide

Dierenverblijf in Sappemeer kan na opknapbeurt weer vele jaren mee

Door Louis van Kelckhoven
Is de deur nou te groot, of het dak te laag? Een zware balk verhindert een deur van het gerenoveerde dierenverblijf aan de Parkstraat in Sappemeer om helemaal naar buiten toe open te zwaaien. Tijd voor crisisoverleg tussen de werklui die vrijwillig, met behoud van uitkering, de opknapbeurt van de dierenweide uitvoeren. De damherten, dwerggeiten en het pluimvee zien het zwijgend aan. Het zijn de laatste loodjes. De omheining langs het water is vernieuwd en het nachtverblijf is gestript en voorzien van nieuwe houten wanden, deuren en hang- en sluitwerk, dakbeschot en dakbedekking.

Dierenweide sappemeer wordt gerenoveerd Dierenweide sappemeer is gerenoveerd

Voor de renovatie was tienduizend euro beschikbaar. Het loket Levende Dorpen van de provincie Groningen betaalde de helft, de bewonerscommissie Boswijk legde de rest op tafel. "Daar waren wij als bewoners het snel over eens", zegt Geert Oeseburg. "Er was sprake van behoorlijk achterstallig onderhoud", zegt Lies Visser van het Bedrijf voorWerk en Reïntegratie (BWR) dat de werkzaamheden coördineert. Hoogezand- Sappemeer telt maar liefst drie dierenweides: de kinderboerderij in het Gorechtpark, aan de Heemskerkstraat in Hoogezand, vorig jaar heropend, en aan de Parkstraat in Sappemeer. Visser: "Vroeger was het van de gemeente, nu is het in handen van de stichting Natuur- en Milieueducatie Hoogezand- Sappemeer."

Dierenweide sappemeer is gerenoveerd Dierenweide sappemeer is gerenoveerd

Meer dan veertig jaar geleden stond er op de plaats van de dierenweide aan de Parkstraat een muziekkoepel. "In onze beleving is de dierenweide er al sinds mensenheugenis", zegt Oeseburg. "Het is voor de buurt een belangrijk ommetje", zegt Rhea Hoving, lid van de bewonerscommissie, die met haar zoontje Sil (’ik ben 4 jaar!’), bij de dierenweide komt kijken. Na rijp beraad besluiten dewerklieden dat het toch de deur is die te groot is en passend gemaakt moet worden. Met een accuboormachine worden de scharnieren losgeschroefd, waarna de deur op de aanhangwagen wordt gelegd om in de werkplaats te worden ingekort.

@ louis.van.kelckhoven@dvhn.nl
Dit verhaal verscheen eerder in Dagblad van het Noorden d.d. 26 april 2012