Onthullig monument "ALETTA" bij de splitsing Ankersmid/Nageljongen

Onthylling monument Aletta

Tewaterlating op land

Is dat mogelijk? Jazeker in Boswijk kan het! Met een knipoog dat wel, maar het was er niet minder gezellig om.

Even een stukje voorgeschiedenis: De plek waar de boot is komen te liggen is een driehoekig veldje bij de splitsing Ankersmid/Nageljongen in de wijk Boswijk. Hier wil bijna niets groeien. Er waren binnen de bewonersorganisatie en bij omwonenden al eens ideeën geweest voor het stukje groen. Speeltuin, parkeerplaatsen, iets kunstzinnigs… Het is echter een onhandige plek voor parkeerplaatsen en een gevaarlijke plek voor een speeltuintje gezien het deels onoverzichtelijke verkeer. Bleef over.. iets kunstzinnigs. Een leuk idee! Maar hoe verder…

Het bestuur van Bewonersorganisatie Boswijk e.o. was het er snel over eens dat het met de scheepsbouw te maken moest hebben, ook gezien het feit dat de straatnamen in de wijk daar allemaal een link mee hebben. Een bewoner van de Nageljongen, werkzaam in die sector, heeft toen een schets gemaakt van een boot. Omwonenden zagen het idee ook als een leuke invulling voor het veldje. Vervolgens is er gesproken met docenten van het Dr. Aletta Jacobscollege over mogelijkheden om het scheepsbouwproject door leraren en leerlingen verder te laten ontwikkelen.

Totaal 10 leerlingen en twee docenten van de Afdeling Techniek, Praktijkonderwijs en Leerwerktraject hebben sinds oktober 2012 hard gewerkt aan de boot. Eerst om de schets om te zetten in werktekeningen en later om las- en slijpwerk te verrichten. De voorzitter van Bewonersorganisatie Boswijk e.o., Geert Oeseburg en wijkmanager dhr. Gerard H. Renkema hebben ondertussen de vinger aan de pols gehouden en lichtjes bijgestuurd op momenten dat dit nodig was. Voor het materiaal werd gekozen voor Cortenstaal.

Het is gelukt om het kunstzinnige project af te ronden vlak voor de zomervakantie. Op donderdag 27 juni 2013 om 16.00 uur werd “Aletta” officieel gedoopt. Een leerling en de voorzitter van de Bewonersorganisatie lieten na enkele toespraken de kurken ploppen en overgoten de boot “Aletta” rijkelijk met champagne.

De ongeveer honderd toeschouwers werden vervolgens voorzien van hapjes en drankjes. Er klonken veel lovende woorden. De mensen van de school kregen een aardigheidje voor hun inzet voor het blijvende eindresultaat, de omwonenden kregen de boot in hun midden, de naam Aletta kreeg een bijzonder plekje in Sappemeer (de geboorteplaats van Dr. Aletta H. Jacobs), de bewonersorganisatie heeft geïnvesteerd in haar eerste kunstwerk in de wijk ѐn de zon scheen.

Goede vaart Aletta!

Klik hier voor meer foto's