Boomfeestdag in Boswijk gevierd 2016

Boomfeestdag ook in Boswijk gevierd.

Op woensdag 16 maart werd in heel Nederland de Boomfeestdag gevierd. Zo ook in de Sappemeerster wijk Boswijk. Wijkbewoners aan Koker en Spantenzetter wilden graag weer hoger groen in de gemeentelijke perken nabij hun huis in plaats van gras. Na overleg tussen bewonersorganisatie Boswijk, betrokken wijkbewoners, hovenier in de wijk en gemeente konden op de Boomfeestdag uiteindelijk de scheppen de grond in.
Wethouder Marco Metscher gaf het startsein. Eerst onthulde hij de speciale Boomfeestpaal aan de Koker en vervolgens plantte hij samen met een leerling de eerste hulststruik aan de Spantenzetter. Vierentwintig kinderen van groep 5/6 van de St. Antoniusschool hebben daarna onder begeleiding in anderhalf uur tijd meer dan 300 planten in de grond gezet. Er is bewust gekozen voor zoveel mogelijk bij-, vogel-, en vlindervriendelijke beplanting waaronder meidoorn, vlinderstruik, sleedoorn, krentenboom, spierstruik en ooievaarsbek. Ook werd aan onderhoudsvriendelijkheid gedacht.
Wijkbewoners gaan de nieuw beplante perken onderhouden. De perken zijn ook te zien vanaf het Roomslaantje, fiets/wandelpad tussen R.K. St. Boomfeestdag 2016Willibrorduskerk en de St. Antoniusschool. Aan het eind van de succesvolle en zonnige plantactie werden de kinderen door de bewonersorganisatie verrast met een plantschepje voor gebruik in eigen (moes)tuin. Wijkbewoners die hadden aangegeven dat ze zich in willen zetten voor het onderhoud van de perken kregen bij- en vlindervriendelijke bollen, goedgekeurd door de bij- en vlinderstichting.

Dit najaar kunnen in Boswijk meer struiken de grond in. Dit jaar heeft de gemeente hier budget voor uitgetrokken. Denk bijvoorbeeld aan: beplanting rond speeltuin en/of grasveld Knipper, rond speeltuin Tegenhouder, rond speeltuin Spantenzetter, het ene plantvak op de Scheepstuiger, in groenperken langs de Scheepstimmerman, langs vijvers.... We vragen bij deze of er mensen zijn die hier ideeën over hebben en of er mensen zijn die het groen zouden willen onderhouden. Dit laatste hoeft niet moeilijk te zijn. Het hangt af van de keuzes die worden gemaakt.

Laat uw idee liefst voor 27 april a.s. horen via sboboswijk@outlook.com.

We staan er voor open. We zien graag een fleurige en groene wijk. Als niemand vraagt komt er ook niets. Kijk ook eens in de eigen tuin of die opgefleurd kan worden. Is de schutting bijvoorbeeld aan vervanging toe? Denk dan bijvoorbeeld eens aan een levende groene afscheiding. Een klimop aan draadgaas hoeft bijvoorbeeld ook niet breed te worden. Kies bij plannen voor verharding, die niet voor de auto is bedoeld, eens voor halfverharding (grind o.i.d.) in plaats van stenen of tegels. Beter voor bodemleven, onderhoudsvriendelijk, regenwater loopt niet direct weg in het riool en het ziet er minder massief uit.

Boomfeestdag2016  Boomfeestdag2016

Boomfeestdag2016  Boomfeestdag 2016