Hulp gevraagd voor waakzame haan in Sappemeer

HaanBewonersorganisatie Boswijk in Sappemeer zoekt hulp voor het kunstwerk “Haan”. Het kunstwerk is te vinden aan de Noorderstraat in Sappemeer, tegenover Hengelsport Sappemeer. De bewonersorganisatie maakt zich sterk voor een hoognodige opknapbeurt van het beeldje en vraagt hiervoor informatie over het uiterlijk van het beeldje ten tijde van de onthulling op 16 oktober 1971 en mensen die zich willen bezighouden met restauratie. De smeedijzeren haan staat op een sokkel en symboliseert “de waakzaamheid welke moet worden betracht wanneer wij zien naar de zich snel wijzigende toekomst”.

Het beeldje van de haan is gemaakt door de Groninger kunstenaar Klaas van Dijk (1913-1990). Hij studeerde aan Academie Minerva en was lid van Kunstkring De Ploeg. De kunstenaar heeft de haan ontworpen en gemaakt in opdracht van voormalig Aannemings- en wegenbouwmaatschappij Gruno. Het bedrijf heeft het beeldje aan de gemeente Hoogezand-Sappemeer geschonken na enkele jaren gewerkt te hebben aan de realisatie van de “boulevard”, de brede straat die in plaats kwam van het Winschoterdiep. Het werd onthuld tijdens de zogenaamde “Foetsiekanaalfeesten”. Meer over de demping van het kanaal is te lezen via de website: www.dekrantvantoen.nl, zoekterm: het oude winschoterdiep is foetsie. Een informatief nostalgisch filmpje hierover is te vinden op www.gava.nl, zoekterm: demping kanaal Sappemeer. De fraaie beelden zijn destijds gemaakt door dhr. J.A. Buiskool. Ook de goud-, brons- of geelkleurige haan komt heel even in beeld tegen het einde van het filmpje.

Bewonersorganisatie Boswijk vindt de gedachte achter het kunstwerk nog steeds van deze tijd. Waakzaamheid moet nog steeds worden betracht. Voor je het weet is er iets weg wat misschien nooit meer terug komt. Denk bijvoorbeeld aan het verdwenen Winschoterdiep, aan de helaas afgesloten waterweg richting museumscheepswerf Wolthuis, aan het fraaie pand van de inmiddels afgebroken arbeidsbeurs uit 1930 aan de Kleinemeersterstraat (nu parkeerplaatsen) en aan de basisscholen die te zijner tijd helaas uit Boswijk lijken te vertrekken. Niet altijd is er iets aan plannen te veranderen, soms ook wel. Als er maar mensen opstaan en van zich laten horen. Het berkenbos aan de Croonhoven hebben bewonersorganisaties van Boswijk en Vosholen bijvoorbeeld gelukkig nog net voor kettingzagen kunnen behoeden. Hier wordt met subsidie van gemeente en provincie en het wijkbudget van bewonersorganisatie Boswijk in maart/april 2017 een natuurspeelplek gecreëerd door kunstenaars van het Beleveniscollectief en vrijwilligers uit de naastgelegen wijken.

Kunstwerk de HaanKortom: De haan verdient een opknapbeurt, waakzaamheid aandacht. Het is inmiddels bekend dat de kleuren van beeld en sokkel destijds anders waren dan nu, ook was een staartveer langer. In persberichten in plaatselijke kranten (maart 2017) hebben we mensen en bedrijven om hulp gevraagd. De volgende vragen werden gesteld: Wie kan de bewonersorganisatie helpen met foto’s waarop de oorspronkelijke kleuren duidelijk zichtbaar zijn? Wie kan de, aan de bovenzijde iets vervormde, zinken sokkel weer in model brengen, wie kan de staartveer weer verlengen, wie kan de haan stralen, evt. verzinken en in juiste kleur spuiten? Het zou geweldig als bedrijven, zzp-ers zich aanbieden uit maatschappelijk betrokkenheid. We hebben gemeld dat we het idee hebben de namen van de bedrijven te noteren op een fraaie plaquette die bij de weer opgeknapte haan komt te staan.

Inmiddels hebben we van de familie Scheltens, die aanwezig was bij de onthulling in 1971, wel al enkele foto’s kunnen lenen en scannen die we ook op deze website mochten laten zien. We hebben op een foto ontdekt dat de haan misschien geel of goudkleurig was bij onthulling, maar konden het niet precies zien. Ook in het hiervoor genoemde filmpje van Gava was deze lichte kleur heel kort zichtbaar. Welke kleur was het echter precies? Waarom zou die later zijn overgeverfd? Er zijn meer foto’s van de haan met donkere kleur. Wie er meer over weet mag het zeggen.

de HAAN de HAAN